måndag 8 augusti 2011

Ros-Blommor av kaffefilter


Hej :) nu har jag börjat göra ros-blommor av kaffefilter, vilket var otroligt enkelt och roligt. Jag gjorde här rosor i en härlig sommar gul färg i 4 olika storlekar. Här kommer en beskrivning hur jag gör mina blommor.
Jag börjar med att skära/klippa ut cirklar i kaffepapper i olika storlekar. Till den minsta blomman har jag använt mallen av en 5-krona, de övriga har storlekarna 4,5 cm, 5,5 cm och 6,8 cm.
Ett bra tips är att klippa små jack i kanterna på cirklarna som jag har gjort här ovan. Det blir finare blommor då. Om du vill kan du göra ett hål med en mellantjock nål i mitten av cirklarna så blir dom lättare att sätta ihop senare, om du väljer att sätta ihop din blomma med brads.
Välj ut en färg som du vill att rosorna ska vara. Jag använder vanlig hederlig hobbyfärg, på så sätt kan man kladda ordenligt med olika färgbad för att få den färg du vill ha. Som bilden här ovan, ser det ut när jag färgar mina blommor, mycket enkelt.
Ta en liten skål med vatten, en bricka och en klick färg. Sätt ut lite vatten på brickan och rör ut färgen med fingrarna. Ta en papperscirkel och rör den lite i färgen.
Sedan trycker jag ihop cirkelpappret till små små knortar som du ser häruppe till vänster. Låter dom torka över natten (om du har bråttom kan du blåsa dem torra) Sen är det bara veckla ut dom till det skrynkliga pappret häruppe till höger. Där har du dina rosblad.
Jag använder olika sätt att sätta ihop mina blommor, men du kan använda tex mini-brads, eller så kan du häfta ihop de lite större blommorna. Men själv syr jag ihop mina blommor. Dock kan du tänka på att mini-bradsen syns så gott som inte så du behöver inte ta dina finaste :) 
Som du ser har jag silver glitter längst ut i kanterna på några av blommorna. Du tar bara en färdig ros-blomma och vrider yttresta kanterna i lim. Strö på lite glitter. Skaka av ros-blomman lite och klart!
Till alla blommorna jag gör, använder jag mellan 4-6 blomblad. Det varierar lite beroende på hur öppen och lite lösare blomma du vill ha. Men pröva dig fram till vad som passar bäst.
Här är olika färgbad som jag gjort: här ovan olika grå, beige, och gröna nyanser. 
Lila i olika nyanser.
Blått, Gult och Grönt färgbad. 
Hoppas du nu kan göra fina ros-blommor i varierande färger. Hör av dig om någonting är oklart. Lycka till :)) 
Kram Anneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...