onsdag 14 november 2018

Armsticka en Fleecefilt


Hej hej :) Det var något år sedan jag armstickade den här fleece filten. Men jag tänkte förklara hur jag gjorde. Den här iden är inte min egen, utan nätet är fullt av olika sätt att göra dessa filtar på. Jag har kombinerat lite olika sätt att göra min filt som blev riktigt stor. Jag använde 12 st fleece filtar som jag klippte till och 1 extra filt som jag klippte fransarna av. Filten blev en present till min syster. 



Jag vek en fleecefilt på mitten med den stretchiga sidan på kortsidan. Då går fleece tråden att dra ut som vi ska göra sedan. Så här klipper man filten. Och klippa fleece tyg var då bland det värsta jag gjort så det blir bara en filt för mig. Jag vet inte hur många saxar jag provade men svårt att klippa var det och mycket värk i händer. Nåja jag är glad att jag provade en filt i alla fall :) 



För att det ska bildas en lång orm eller tråd av varje filt så klipper du som jag gjort här ovan och nedanför. 


Ett litet tips som du ser på bilden här nedanför. Det blir en del små spillbitar av hörnen. De sparar jag som fyllning sen när jag syr och virkar kuddar eller annat som behöver stoppning. 


När du har klippt alla filtar ska de dras ut och knytas ihop så att de bildar ett garnnystan som är stort som en träningsboll eller en pall. Att du knyter ihop varje filt och att det bildas en knut mellan varje filt kommer inte att synas senare när du gör filten. 

Jag trillade dock inte ihop mitt "garn" till ett nystan eftersom att jag märkte fort att fleece garnet blev alldeles för utdraget då och för tunt. Men man gör som man vill. Det tog upp en stor del av mitt vardagsrum kan jag säga :) 


Att armsticka en filt är inte svårt. Du använder helt enkelt dina egna armar som stickor istället för små stickor som man vanligtvis använder. Men jag rekommenderar att du antingen googlar "armsticka en fleecefilt" eller kollar på en Youtube video. Det gjorde jag. Det är lättare att se hur man gör än att förklara.


När själva filten är stickad kan du klippa till fransar om du vill ha det. Jag tyckte att det blev en fin detalj. 

  

Min filt blev härligt stor och tung och fram för allt varm och gosig. 


Material jag använt mig av:
- Googlade armsticka fleecefilt på google och youtube och prövade mig fram. Detta är som sagt inte min egen ide.
- 13 st fleecefiltar från ÖB
- En eller flera bra saxar

Ha så kul med ditt skapande
Kram Anneli 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...