onsdag 14 november 2018

Tändrosor

Hej på er :) Jag har sett dessa Tändrosor lite här och var nu och jag tänkte att jag måste testa och göra egna. Jag ska försöka beskriva hur jag har gjort dem, men det är bara fråga om ni undrar över någonting. De är lite pillriga att göra men ändå enkla. Tändrosorna är ganska fina att ha framme i en korg intill din kamin som en del av inredningen. 


Tändrosor är alltså en braständare som du ställer in bland träklossar i din öppna spis eller utomhus när du ska göra en brasa. Du tar bara en tändare och tänder rosen. Tändrosen är gjord av äggkartong och stearin. 


Jag började med att ta isär många olika äggkartonger men sparade själva ägg koppen som jag tog som bas till rosen. Här nedanför ser ni vilka olika delar jag har använt mig av. När jag har rivit de olika delarna jag vill ha börjar jag stoppa ner remsor i äggkoppen tills dess jag format den ros jag vill ha. 

Du använder inget lim utan du stoppar bara ner de lösa kartongdelarna tills rosen bildats. Men du måste stoppa ner nog kartongdelar att rosen går att doppa i stearinet utan att allt faller ut i sterinet. Det hände mig några gånger men då stoppar man tillbaka delarna i ros koppen igen. När du gjort några rosor går det lättare och du får in en bra taktik. 




När rosorna är klara ska de försiktigt doppas i smält stearin. Jag smälte stearin i mitt smältkärl som jag vanligtvis använder när jag gör egna ljus, och slog upp stearinet i en lite bredare plåtburk som ni ser härnere till höger. Burken måste vara stor nog att rosen ryms att doppas ner. 

Jag doppade inte hela rosen utan halva åt gången. Alltså doppa halva rosen och lägg den på bakpapper och låt den torka och doppa sedan resten av rosen. På så sätt är risken mindre att all kartong faller ut i stearinet när du doppar rosen. 


Jag doppade mina rosor tre gånger i stearin för att de ska tända brasan bra senare. Just dessa rosor har jag använt stearin som är rött och rosa. Men jag har även gjort rosor av blått, grönt och gult stearin. Man får prova sig fram eller ta det man har hemma. 


 Här ser ni en nytänd ros och hur den tar sig och börjar brinna. Allt brinner upp utan kladd. 





Material jag använt mig av:
- Äggkartonger
- Stearin av olika färger och ljusstumpar
- Smältkärl
- Sax om du vill men jag rev mina rosor bitar

Må så gott i brasmyset 
Kram Anneli 

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...