onsdag 11 december 2019

Rosor i Bokpapper och tyg


Hej på er :) Som ni kanske räknat ut, gillar jag att göra mina egna blommor så nu har jag provat att göra stora rosor. Jag gillar dessutom att återvinna olika material och jobbar en hel del med boksidor, eftersom att det slängs sådana enorma mängder böcker.  



Rosorna jag gjort är de minsta ca 30 cm och de högsta 40 cm. Dessa bokrosor började jag med att göra själva rosen. Jag klippte ut varje kronblad, chalkade kanterna med Distress Ink Walnut Stain och Distress Ink Pumic Stone på vissa kronblad. 

Sedan använde jag limpistol och formade kronbladen som jag ville för att bilda en ros. Rosen limmade jag sedan fast på en blompinne. Jag klippde ut blad som jag limmade fast mellan en bit ståltråd. Jag klippte smala remsor av grönt tyg till stammen och lindade fast den med lim, varvad med fem stycken blad på varje ros. 


Jag gillar vitt och har det på det mesta i mitt hem och därför ville jag prova göra vita tygrosor. Först undrade jag om tygrosor är helt ute och användes mer under 90-talet men jag är väldigt glad att jag gjorde dom ändå då jag blev riktigt nöjd med dom. Och alla människor jag träffar på vill ha både bokrosor och tygrosor. 



De vita rosorna har jag klippt ut i vitt tyg och sedan sytt ihop två kronblad på symaskin. Sedan strukit dem med strykjärn. Därefter har jag limmat ihop dem på samma sätt som bok rosorna. 


Man kan även blanda bok rosor och vita tygrosor som komplimenterar varandra fint i vasen. 




Det kommer en tutorial på hur jag gjort dessa rosor snart. 


Material jag använt mig av:
 - Boksidor
- Blompinnar avklippta till 40 cm
- Grönt tunt tyg
- Ståltråd
- Limpistol
- Distress Ink Walnut Stain och Pumice Stone
- Symaskin
- Sytråd

Kram Anneli 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...