torsdag 12 december 2019

Te - Kalender


Halloj :) Äntligen fick jag denna te-kalender att ta form och bli verklighet. Jag har i flera år velat ha en te-kalender men jag tycker att de man köper är alldeles för tråkiga och väldigt dyra. De flesta te-kalendrar jag har sett så ser du vilka teer som man får och de är inte numrerade heller. Så får det ju inte vara.

Jag vill bli överraskad även om jag är vuxen och inte se förrän jag öppnar dagens lucka, vilken tepåse jag får idag. Jag har gjort flera Te-kalendrar och de är väldigt uppskattade. Mina te-kalendrar har 24 olika teer som varierar från svart, grönt, vitt eller rött te. En salig blandning ska det vara. 

Eftersom några har undrat vad en Te-kalender är för någonting, så är det som en chokladkalender man hade när man var liten fast med tepåsar istället för choklad. Du använder din te-kalender under december mellan 1-24 december och får njuta av en ny god kopp te varje dag. 


Själva boxen har jag gjort med inspiration från en Explotionsbox men jag har gjort alla mönster själv. Och efter ca sjunde försöket blev det som jag ville ha och jag lyckades få rätt storlek så att alla tepåsar ryms på ett bra sätt. 

Te-kalendern är 4 1/4 inch stor och blir mindre allt eftersom man går inåt i boxen. När du lyfter på locket ser den ut som bilden nedanför. 



När du släpper boxen vecklar den ut sig och du kan se alla de sex olika lagren i te-kalendern. Jag har slagit in alla de 24 olika tepåsarna i brunt silkespapper så att du inte ser vad du får. Du får sedan söka igen nummer 1 den 1 december och börja med den lilla presenten. 



 

 Här på bilden nedanför ser du hur te-kalendern ser ut utan tepåsarna. Du kan enkelt spara din te-kalender till nästa år och fylla på med nya spännande tepåsar. Kanske har det då börjat komma 24 olika kaffesorter i portionspåsar så vi kan prova kaffe också. Det vore också roligt :) 


Materialet jag använt mig av: 
- Mönstrat papper från Studio Light hittat hos PY Hobby
- Vit tapet
- Cardstock vit och mörkblå
- Distress ink Pumice Stone
- Tepåsar
- Dies med siffror
- Och en massa tålamod och fantasi :) 

Kram Anneli 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...