söndag 18 december 2016

Mini Album - Kaisercraft Ooh La La Collection


Hej på er! Vad kan vara mer roligt än att få hem ett paket med nya spännande papper och få sätta sig ner och planera ett nytt mini album. Det är då julafton för mig - tillsammans med en god kopp kaffe. 

Här har jag gjort ett inte så litet mini album, faktiskt är det riktigt stort och mäter 6 x 12 inch. Jag har använt den otroligt vackra kollektionen från Kaisercraft som heter Ooh La La. Färgerna går i rosa, svart och turkosa toner. Jag har använt både 12 x 12 och 6 1/2 x 6 1/2 blocken och tillhörande chip arken. I princip ingenting av materialet blev kvar. 



Här kan du se min YouTube video av mini albumet.


Vanligtvis gör jag alla inre sidor i mitt mini album först för att sedan bestämma hur omslaget ska se ut. Men denna gång jobbade jag mig utifrån och in. Blommorna du ser på framsidan visste jag direkt jag såg dem att jag ville ha dem på framsidan så det fick bestämma hela albumets storlek. 


Kortsidan är 4 1/2 inch bred. Jag har här olika charms, öljetter och en massa ljusgrått sidenband som jag täckte sidan med. 



Baksidan ser du här nere.



Stängningen till detta album, använder jag mig ofta av. Jag har gjort en spärr av ett gem och en ficka som passar till, som jag sedan fäster till höger sida på emblemet. Det blir alltid en enkel och kraftig stängning som håller bra. 




Då börjar vi kika på insidan av albumet. Här är insidan på omslaget, en stor ficka längs hela sidan och flera Tags. Jag har som vanligt väldigt många tags i mina album. Jag har så roligt när jag gör mina album att jag bara bygger på mer och mer bara för att det är roligt. Men förr eller senare måste man avsluta och därför fick detta album fyra tjocka och rejäla sidor. 



Här har vi högra första sidan. Tagen där det står Cherish går att dra ut hela vägen. 



Den högra första sidan går att vika uppåt och då får du se bilden nedan. 



På omslaget längst till höger har jag gjort en Booklet i form av en kamera. På insidan är det flera vita cardstock ark där du kan göra anteckningar. 




Vänder vi på sidan ser vi den första vänstra sidan där jag gjort ett utseende som ett stort kuvert. Alla blommor du ser på bilden här nedanför har jag klippt ut från de mönstrade papperna.



Öppnar du kuvertet ser du hur det ser ut på bilden nedanför. 

 


Då kikar vi på den högra andra sidan. Här har jag gjort två knappar som sitter på var sin flärp som man kan stänga med hjälp av ett sidenband.  


Öppnar du flärparna så har jag gjort en till Booklet, som du kan se här nere. 



Inuti Bookleten har jag inte dekorerat någonting, dels för att det är fint att bara sätta in sina fotografier och dels för att albumet blev så tjockt. 



Här ser du när man vikt ihop det lite grann. 




 Den högra andra fickan går att öppna åt det högra hållet och då ser du bilden ovanför och nedanför. Här ovanför har jag gjort en stor ficka för tags med hjälp av strimlor från det mönstrade pappret som jag flätat ihop. 


I den högra sidan har jag gjort en till Booklet i form av en resväska och lite tags. 




Då har vi baksidan på den andra sidan här ovanför. Där har jag gjort ännu en Booklet och en solfjäder. 




Framsidan på Bookleten och solfjädern. 



Baksidan på Bookleten och solfjädern. 



Då har vi den tredje sidan som man kan öppna i mitten åt var sitt håll. 



Åt vänster ser det ut såhär när du öppnat. 




Åt höger ser det ut såhär. Båda fickorna går att öppna uppåt. 


Inuti fickan med rosorna och fjärilen har jag två tags man kan dra ut men de sitter fast inuti fickan och stannar där du ser på bilden nedanför. 



Här nedanför på fotot ser du baksidan på tagsen. 





Då har vi kommit till baksidan på den tredje sidan. Om du vinklar ner de två pilarna kan du fälla ner mitten delen på sidan. 



Flickan är så söt och fickan hon sitter i kan du som sagt fälla ner när du viker undan pilarna då ser det ut som på bilden här nedanför. Där har jag gjort en stor ram som innehåller två stora tags som du kan ta ut. Ramen är 7 x 5 1/2 inch stor. 





Bakom flickan med fickan har jag gjort ännu två stora sneda fickor som innehåller en stor Booklet som du kan ta ut. Bookleten är 10 7/8 x 5 1/5 inch stor. 




Insidan på den stora Bookleten ser ut såhär med några tags. 



Här på bilden ovanför ser du baksidan på bobkleten och där har jag gjort några större fickor och tags inuti.



Här har vi kommit till sista sidan, den fjärde. Jag dricker mycket te och kaffe så jag tyckte det skulle vara roligt med en stor mugg. Jag gjorde en sned ficka på den och tillverkade ett äpple där du kan sätta fast foton eller anteckna någonting. 




 Muggen kan du öppna åt höger och där har jag gjort en tag som ser ut som en tepåse där jag fäst ett snöre och sedan skrivit "Time for te".


Längs sidan har jag en lång ficka med några tags och ett kuvert. 




På baksidan ser du på bilden här ovanför. Uppe till vänster har jag gjort en ficka som går att fälla uppåt. 




Den högra sidan går även den att öppna i mitten, en del uppåt och den andra delen åt höger. 



Här på insidan har jag skurit ut ramar och den bruna och vita cardstocken är tags som du kan dra ut och fästa fotografier på. 




Då har vi den sista sidan på fjärde sidan som du ser här ovanför. Den högra delen är en ficka som du kan öppna uppåt.



Till vänster har jag gjort en till Booklet som man kan öppna åt alla möjliga håll och fylla med något skoj. 




På bilden nedanför ser du hur insidan av omslaget ser ut med en lång ficka och några större tags. 



Materialet jag använt mig av:
- Min egen fantasi till mallen av albumet, alla tags och booklets :) 
- Mönstrat papper från Kaiserkraft kollektion Ooo La La både 12x 12 och 8 x 8 blocken 
- Clip Art tillhörande kollektionen
- Cardstock i svart, vitt, turkos, rosa och brunt.
- Distress ink Walnut Stain
- Brads
- Öljetter
- Satinband ljusgrå
Charms
- Blad dies från Marianne Design
- Vintage foton från Pion Design

Kram Anneli 

2 kommentarer:

  1. Ååå... Vilket underbart vackert album! Det skulle jag vilja se och känna på i verkligheten :-)
    Du har gjort en massa superfina grejer, som du visar upp här. Kommer att titta in lite nu och då för en massa inspiration :-)

    Kram och sov gott // Kikki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Kristina och vad roligt att du kikar in. Ja jag blev nöjd med albumet, det är så roligt att göra dem. Jag önskar dig en mysig och trevlig Jul och ett fint kommande år. Kram Anneli

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...